NIEUWS

27 mei 2015

Damn Food Waste

Wist jij dat er in Amsterdam alleen al elke dag 100.000 kilo eten wordt weggegooid? Tonnen goed voedsel verdwijnt zo dagelijks in de vuilnisbak van consument, supermarkt en producent, en daar moet verandering in komen. Voedselverspilling verdient lokale, nationale en mondiale aandacht. Bovendien vinden wij voedsel “gewoon veel te lekker om te verspillen!”
Damn-Food-Waste-Facebook-header5
Na een succesvolle tour afgelopen jaar langs Zwolle, Leeuwarden en Groningen maken we onze volgende stop in Rotterdam. Op 14 juni serveert Damn Food Waste een gratis megalunch tegen voedselverspilling. Kom langs tussen 12:00-16:00 uur op de Binnenrotte in Rotterdam!

http://damnfoodwaste.com/

__________________________________________________________

20 mei 2015

Mooi…een festival over duurzame mode

Op 23 mei wordt DE Studio omgetoverd in MOOI, een festival over duurzame mode. MOOI verzamelt initiatieven over eerlijke mode onder een dak en wil zo consumenten informeren en sensibiliseren over het belang van duurzame mode.
voor meer informatie: http://www.mooi-festival.com/#festival-over

mooi festival

__________________________________________________________

11 mei 2015

Het Groene Brein ROOTS

In het Groene Brein ROOTS werken het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven aan de vakman van morgen voor een nieuwe duurzame economie. Het Groene Brein ROOTS is een samenwerking van DuurzaamDoor en Het Groene Brein.Veel bedrijven, wetenschappers en overheden werken nu al aan de economie van morgen. En zo bestaat ook de vakman van morgen al. Denk bijvoorbeeld aan de de bakker op de hoek, die op authentieke wijze brood bakt voor de consumenten van nu. Met graan dat afkomstig is van boeren uit de stad die zijn verenigd in een buurtcoöperatie. En de nieuwe economie vraagt ook om nieuwe beroepen zoals de grondstoffendelver (‘Urban Miner’), de 3D-bouwer en de grondstoffenboekhoudster.
De vakmensen van morgen werken met nieuwe technieken en business modellen die zij combineren met authentiek vakmanschap. In het beroepsonderwijs wordt steeds meer gewerkt aan deze vakmensen van de toekomst, maar de vraag vanuit het bedrijfsleven en het aanbod vanuit de opleidingen zijn nog beperkt. En een match komt vaak ad hoc tot stand. Het Groene Brein ROOTS wil dat het bedrijfsleven en studenten uit het beroepsonderwijs structureel gaan samenwerken in projecten rondom duurzame ontwikkeling en circulaire economie. Daarbij wil ze vooral bestaande initiatieven versterken en de vraag naar nieuw vakmanschap bij bedrijven aanjagen.
De kern daarbij is:
  • het leggen van een structurele verbinding tussen een opleiding en de vraag van een bedrijf. Wij gaan hierbij dus verder dan een ad hoc verbinding die toevallig ontstaat.
  • het werken aan een sterk landelijk netwerk (met bedrijven, overheid, maatschappelijke partijen, wetenschap en onderwijs) met daarin goede regionale samenwerking. 
    Op 10 juni 2015 wordt in het InnovationDock in Rotterdam het Groene Brein ROOTS feestelijk gelanceerd. Aanmelden en meer informatie

 

Uitnodiging-Het-Groene-Brein-Roots-10-juni

 

DuurzaamDoor werkt op alle onderwijsniveaus aan het stimuleren en ondersteunen van Duurzaamheid in het Onderwijs. Het beroepsonderwijs krijgt met deze samenwerking een sterke impuls in het werken aan de nieuwe circulaire economie.

_________________________________________________________________

4 mei 2015

Serie lezingen over innovatie duurzaamheid en cross-overs
De toekomst is groen! Ook de industrie kijkt vooruit naar een verantwoorde wereld die minstens net zo veel mogelijkheden biedt als het heden. Maar hoe ziet deze toekomst er uit? En hoe kunnen verschillende industrieën elkaar versterken?
In samenwerking met stichting Kiemt organiseert IPKW (Industriepark Kleefse Waard) een lezingenreeks die deze vooruitblik presenteert op het snijvlak van innovatie, duurzaamheid. Onder de naam Green Industry organiseren zij vanaf nu ieder kwartaal een lezing met interessante onderwerpen, vooraanstaande sprekers en een gezellige netwerkborrel.
Op 10 mei vindt de eerste Green Industry lezing plaats. De bijeenkomst zal geheel in het teken staan van jong ondernemerschap, met voorbeelden van innovatieve start-ups die voortgekomen zijn uit Incubators.
Bekijk onderstaande video voor een impressie van het evenement.

http://www.clicknl.nl/design/events/kick-off-green-industry-event/

_________________________________________________________________

22 april 2015

Happy Earth Day!

happy_earth_day_2013__by_dragofyre-d62levm

De 45e Dag van de Aarde valt in mogelijk het spannendste jaar in de geschiedenis van het milieu. Het is het jaar waarin economische groei en duurzaamheid hand in hand gaan. Het jaar waarin wereldleiders eindelijk een bindend klimaatverdrag afsluiten. Het jaar waarin burgers en organisaties hun beleggingen in fossiele brandstoffen afstoten en hun geld inzetten voor duurzame energie-oplossingen. Het zijn moeilijke kwesties, maar we weten wat er op het spel staat: de toekomst van onze planeet en het voortbestaan ​​van het leven op Aarde. 
Vandaag worden er vele evenementen georganiseerd voor de Internationale Dag van de Aarde. Zo wordt de Chinese Muur schoongemaakt, worden stranden afvalvrij gemaakt in Libanon en wordt er een evenement georganiseerd om zo’n 25.000 hectare aan regenwoud te redden in Indonesië. Ook in Nederland staan er diverse activiteiten gepland. In Amsterdam wordt in Artis op 22 april de derde editie van de Dag van de Milieufilosofie gehouden. Imker Pim Lemmers roept via social media op om op de Dag van de Aarde overal bloemen te zaaien voor de bijen. Jongeren Milieu Actief wil die dag in de vijf grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven 1000 ‘seedbombs’ gaan rondstrooien: pakketjes van aarde, voedingsstoffen en zaadjes die, als ze ontkiemen, kleur brengen tussen het grijze beton.
Op de Dag van de Aarde vragen we u stelling te nemen, zodat we samen de wereld een nieuwe richting kunnen laten zien. Het is onze beurt om voorop te lopen, zodat de wereldleiders het voorbeeld kunnen volgen.

_________________________________________________________________

17 april 2015

Wereldwijde Fashion Revolution Day 

Op 24 april staat de vraag #WhoMadeMyClothes wereldwijd centraal. Op Fashion Revolution Day vragen mensen via social media aan kledingmerken wie hun kleren gemaakt hebben? Ze maken een selfie, showen hun fashionlabel en ‘taggen’ het merk. Dan is het wachten op antwoord, maar met dat ene zinnetje kan je meer veranderingen afdwingen in de kledingindustrie dan je denkt.
Precies twee jaar geleden stortte in Bangladesh de Rana Plaza kledingfabriek in. 1133 mensen lieten het leven en 2500 gewonden waren een feit. Om hierbij stil te staan en tegelijkertijd te laten zien dat positieve veranderingen mogelijk zijn, vinden er op Fashion Revolution Day in meer dan 66 landen activiteiten plaats. De kracht van social media wordt ingeschakeld, want welk merk kan je tegenwoordig niet direct benaderen via Twitter, Facebook of Instagram? Je hoeft geen lange brief meer te schrijven, een mail te sturen waar je geen antwoord op krijgt of een medewerker in de winkel aan te spreken die je schaapachtig aankijkt en je het antwoord schuldig moet blijven.

De kracht van jij en wij

De kracht van social media is die van de consument en de massa. Soms vragen mensen ons weleens of de misstanden in de kledingindustrie wel op te lossen zijn en wie dat dan moet gaan doen? Jij en wij is dan het ‘standaard’ antwoord. Als consument hebben we de macht. Dat weet alleen niet iedereen. Je moet het je realiseren en het moet je interesseren. Hoeveel mensen willen erbij stil staan hoe kleding gemaakt wordt? Hoe het katoen van je T-shirt aan een plant groeit, dat het in de brandende zon met de hand geplukt wordt, gesponnen tot een draad, geweven wordt tot een stof, dat die stof nog behandeld wordt en uiteindelijk aan elkaar genaaid wordt tot een kledingstuk. Het is niet gek dat je daar niet aan denkt als je een tof shirtje voor een ‘mooie’ prijs in de winkel ziet hangen. Het is wel belangrijk dat we realiseren dat het mensenwerk is en blijft. Dat kleding niet zoals een auto grotendeels door robots in elkaar gezet wordt. Het wordt opgeknapt door mensen met dezelfde wants and needs in dit leven als jij en ik. Sommigen van ons denken in termen van ‘sla uit een zakje en melk uit een pakje.’ Dat een groente uit de grond wordt getrokken en er een koe aan te pas komt voordat je van melk kunt spreken, is voor het gemak vergeten.

De slag om de klerenwereld

Someone, somewhere is paying 

Teun van de Keuken en Roland Duong maakten begin dit jaar met hun documentaire De slag om de klerenwereld duidelijk dat er nog veel mis is in de kledingindustrie en hoeveel handen er aan te pas komen voordat een shirtje of jeans in de winkel ligt. Wederom werd duidelijk dat extreem goedkopefast fashion niet op een normale manier gemaakt kan worden voor die prijs. Het is dus vaak ‘te mooi is om waar te zijn’. Zoals de quote van Lucie Siegle voor Fashion Revolution Day luidt: Fast fashion isn’t free. Someone, somewhere is paying. ‘Hoe en waar kan ik dan fair fashion vinden?’, is daarna de meest gestelde vraag.
Maak de juiste keuzes en support goede initiatieven. Zoals Loesje zegt: “Poffertjes beginnen ook als een druppel op een gloeiende plaat”. De consument heeft de macht en als jij enthousiast bent over jouw duurzame mode-item, je vrienden ook en hun vrienden ook, dan kan de fair fashion bal steeds harder gaan rollen. Met één zinnetje, Who made my clothes?, veranderen we de kledingindustrie wereldwijd. Je staat niet alleen, je moet alleen meegaan in de golf.
Moeten we nu massaal op zoek naar exclusieve shopjes met überhippe kleine merkjes? Nee, er zijn online en offline al veel fair fashion winkels waar je naar hartenlust kunt shoppen. De eigenaar heeft voor jou al de selectie gemaakt, zodat alles wat je daar koopt een eerlijk verhaal heeft en een goed gevoel geeft. Je vindt de shops op sites zoals kiesduurzamemode.nu, in apps als Talking Dressen in steeds meer winkelsteden. Loop je door de grote winkelstraat of ben je je winkelmandje virtueel aan het vullen vanaf je luie bank, dan kan je kledingmerken checken via apps zoals Rank a Brand. Let op de labels, check de keurmerken, landen van herkomst en samenstelling van de stof. Denk na of de prijs van een kledingstuk écht kan. Benieuwd naar wie de items in jouw kast gemaakt heeft? Stel vandaag op Fashion Revolution Day simpel de vraag #WhoMadeMyClothes? Wedden dat je antwoord krijgt?

Be curious, Find out, Do something

_________________________________________________________________

10 april 2015

Herstellen, laten herleven, waarderen; de schoonheid van imperfectie

De eeuwenoude Japanse kunstvorm ‘kintsugi’ doet juist het tegenovergestelde. In plaats van de breuk weg te poetsen, wordt gebroken porselein weer aan elkaar gezet met lijm vermengd met goud, zilver of platinum. De gedachte hierachter is dat breuken en reparaties onderdeel worden van de historie van een object, in plaats van iets dat je zou moeten verbergen.
Kintsugi ontstond in de 15e eeuw toen een Japanse keizer zijn favoriete theepot brak en deze naar China terugstuurde om het te laten maken. Maar het resultaat – de breuk was geniet met metalen klemmen – vond hij dermate lelijk dat hij zijn vakmensen de opdracht gaf om met een meer esthetische oplossing te komen. Het verhaal gaat dat sommige verzamelaars deze methode zo mooi vonden, dat ze soms expres wat vazen lieten vallen zodat ze met het goud van kintsugi konden worden verfraaid!
Mooi hoe in een wereld waar perfectie vaak tot het allerhoogste goed wordt verheven, op deze manier imperfecties tot het leven gaan behoren en ze juist karakter en een verhaal laten zien. Dat is precies wat de ontwerpers Lotte Dekker en Gieke van Lon van Humade aantrekt in deze eeuwenoude techniek. Daarom ontwikkelden zij de New Kintsugi repair kit: een moderne variant die u zelf kunt gebruiken om gesneuveld porselein eenvoudig en op originele wijze te repareren. Zo kan dat dierbare theekopje weer jaren mee!
http://humade.nl/products/new-kintsugi-1

_________________________________________________________________

1 april 2015

Van couch potato tot actieve hipster

vittel-couch-converter-online-361492-adeevee-1024x614

 

In 2014 brachten de Europeanen gemiddeld 4.30 uur per dag al niksend op de bank door op de sofa. Vittel is een Frans merk bronwater. De leverancier, Nestlé Waters, is een onderdeel van het Zwitserse Nestlé sinds 1992. Omdat het bedrijf VITTEL hun consumenten altijd hebben geholpen om hun vitaliteit te behouden en hun consumenten willen aanmoedigen om meer te gaan bewegen presenteren zij de ‘couch converter’. Met zijn ‘Couch Converter‘ transformeert VITTEL de sofa van zetelhangers tot een paar, handgemaakte sneakers. Van elke zetel wordt slechts 1 paar sneakers gemaakt. Exclusiever kan je ze tegenwoordig niet meer vinden!
https://www.couchconverter.com/nl/homepage

__________________________________________________________________

29 maart 2015

E-waste als kunst

nikeschoen

 

“Afval is een gebrek aan verbeelding.” Uit elektronisch afval kun je grondstoffen winnen, maar je kunt het ook recyclen en opwaarderen tot kunst.
Milieubewuste kunstenaars kiezen voor groen en hergebruiken afgedankte iPhones, computers, en andere electronica in hun projecten. Het is kunst met een boodschap. De meeste electronica die we niet meer gebruiken worden vervangen omdat er iets nieuws op de markt is gebracht dat beter, mooier en sneller is. Deze kunstenaars laten zien dat er met elektronisch afval op een mooie manier om bewustwording kan worden gevraagd. Als consumenten zullen we de vraag moeten stellen: zijn al deze producten wel echt afgeschreven?
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2015/maart/e-waste-kunst.html

____________________________________________________________________

19 maart 2015

Foodtopia

foodtopia

 

De tentoonstelling FOODTOPIA in Museum Boerhaave te Leiden – gecureerd door wetenschapper/gastconservator Louise O. Fresco – gaat over ons dagelijks voedsel en de wijze waarop ons eten wordt geproduceerd. Dit in samenhang met hoe de voedingswetenschap en innovatief design bijdraagt aan een duurzame(re) en gezonde(re) toekomst. Als het gaat over de wijze van productie en consumptie van ons voedsel speelt er namelijk van alles om je zorgen over te maken. Naast ethische of morele vraagstukken omtrent hoe ons eten wordt geproduceerd en geconsumeerd, is het vraagstuk met betrekking tot hoe de wereldbevolking voldoende voedsel houdt, dat bij voorkeur evenwichtiger en eerlijker verdeeld is of zal zijn, minstens net zo belangrijk.
De zogeheten ‘kweekburger’ alsook Edible Growth van Chloé Rutzerveld, zijn voorbeelden van de voedselinnovaties waar FOODTOPIA aandacht aan besteedt.
http://www.museumboerhaave.nl/tentoonstellingen/foodtopia/

____________________________________________________________________

18 maart 2015

PLASTIC, Promises of a Home-made Future

house_future_outside_night70x50_2500px

Ooit gezien als hét materiaal van de toekomst staat plastic de laatste decennia vooral symbool voor toenemende milieuvervuiling en blinde consumptiedrang. Met de komst van nieuwe technologieën – zoals de 3D-printer – veranderen opnieuw de toepassing en betekenis van plastic. Het materiaal dat tot dusver uitsluitend industrieel verwerkbaar was, wordt toegankelijk voor het individu en voor bottom-up initiatieven.
PLASTIC, Promises of a Home-made Future onderzoekt de relatie tussen plastic en de 3D-printmarkt. Plastic is de belangrijkste grondstof voor de 3D-printer. Deze nieuwe technologie zou kunnen leiden tot een nieuw consumptiemodel en daarmee plastic van een ecologische bedreiging in een ecologische belofte veranderen. Maar, zoals de geschiedenis van plastic leert: de toekomst pakt niet altijd goed uit.
http://plastic.hetnieuweinstituut.nl/

____________________________________________________________________

1 maart 2015

How We Work new Dutch Design 24 januari t/m 17 mei 2015 

Scholten-and-Baijings-at-the-Stedelijk-Museum-Den-Bosch-facebook

Na het internationale succes van Dutch Design slaat een jonge generatie Nederlandse ontwerpers nieuwe wegen in. Onderzoek naar de rol en functie van design is hun uitgangspunt. Steeds draait het om de vraag: wat doen we met de overdaad? Materiaal, techniek en het ontwerpproces worden herijkt. Vernieuwing ontstaat door stil te staan. Deze designers kijken om zich heen en vragen zich af: ‘hoe kan het anders?’ Het onderzoekende werkproces van deze jonge ontwerpers leidt tot nieuwe inzichten, processen en oplossingen.
Handwerk en ambachten worden opnieuw op hun merites beoordeeld, minutieus materiaal- en kleuronderzoek gaan al dan niet hand in hand met de laatste productietechnieken en innovaties. Hoge kwaliteit en duurzaamheid als antwoord op massa- en overproductie.
Gastcurator Tatjana Quax (Studio Aandacht) selecteerde samen met het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch van veertien ontwerpers één object waaromheen het proces en het verhaal van de totstandkoming te zien zijn. Veertien zeer verschillende producten worden gepresenteerd met als doel inzicht te geven in hoe ontwerpers werken en denken.

Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch

_________________________________________________________________

20 januari 2015

Warme truiendag 

Ben jij al helemaal klaar voor Greenchoice Warme Truiendag? Om te zorgen dat heel Nederland er op 6 februari 2015 warmpjes én fashionable bijzit, lanceren we De trui van 2015! Op Warme Truiendag zetten we de verwarming lager, trekken een warme trui aan en besparen zo 6% energie per graad. Ontwerper en breikunstenaar Carolien Evers ontwierp ter gelegenheid van deze nationale energiebesparingsactie een icoontrui die je met gemak warm houdt bij 17 graden. Voor mannen, vrouwen en kinderen! Dus download het breipatroon, pak je breipennen en deel je brei-ervaringen via Twitter en Facebook #ikbreimee

warme trui  Fotokaart Greenchoice Warme Truiendag 2013  KLI-infographics-wit-4

Het concept “De Trui van ..”  wordt de komende jaren herhaald en is een zoektocht naar een ideale en eigentijdse vorm thermoregulatie. In samenwerking met kunstenaars, mode- en productontwerpers en wetenschappers gaan we op zoek naar manieren om door middel van persoonlijke thermoregulatie de uitstoot van broeikasgassen flink terug te dringen. Het thema van dit jaar is Verleiden. Vanuit de gedragspsychologie bezien is mode een zeer krachtig middel om energiebesparing te realiseren. De Trui Van is een idee van Anne-Marie Pronk (Klimaatzuster.nl) en een productie in samenwerking met Carolien Evers (Bedtime for Bonzo) in opdracht van Warme Truiendag (Klimaatverbond en Greenchoice).

http://www.warmetruiendag.nl/media.

__________________________________________________________________

1 januari 2015
duurzaamnieuws

Blijf op de hoogte van alles wat met duurzaamheid te maken heeft:

duurzaamnieuws.nl Duurzaam weten is duurzaam doen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s